«Powrót

Krajowa Administracja Skarbowa. Co trzeba wiedzieć

Krajowa Administracja Skarbowa. Co trzeba wiedzieć

Krajowa Administracja Skarbowa. Co trzeba wiedzieć

Banner KAS
Szef KAS Marian Banaś podczas spotkania prasowego na temat reformy skarbowości
  • Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) to połączenie administracji podatkowej, kontroli skarbowej i Służby Celnej.
  • Reforma pozwoli lepiej wykorzystać potencjał służb podatkowych.
  • KAS ruszy 1 marca, a jej szefem będzie wiceminister finansów Marian Banaś.

„Misja Krajowej Administracji Skarbowej to zabezpieczenie finansów Polski poprzez skuteczne ściąganie należności oraz ochrona obszaru celnego Unii Europejskiej" – powiedział szef KAS Marian Banaś podczas spotkania prasowego na temat reformy skarbowości, które odbyło się 12 stycznia 2017 r. w Ministerstwie Finansów z udziałem dyrektorów: Departamentu Reformy Administracji Podatkowej Jerzego Grygierzca i Departamentu Analiz Podatkowych Przemysława Krawczyka oraz zastępcy szefa Służby Celnej Piotra Walczaka.

KAS, która powstanie z połączenia administracji podatkowej, Służby Celnej i kontroli skarbowej, zacznie działać 1 marca 2017 r. na podstawie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. „Mamy przygotowane struktury na wszystkich poziomach: centralnym, regionalnym i terenowym. Obecnie dyrektorzy izb administracji skarbowej dopracowują je, aby jak najlepiej odpowiadały lokalnej specyfice. Rozporządzenia są przesłane do uzgodnień międzyresortowych. Do 1 marca wszystko będzie płynnie funkcjonować" – zapewnił wiceminister Banaś.

Reforma dotychczasowych struktur umożliwi lepsze wykorzystanie ich zasobów kadrowych, finansowych i organizacyjnych. Minister właściwy ds. finansów publicznych będzie odpowiedzialny za koordynowanie i współdziałanie w kształtowaniu polityki państwa w zakresie zadań KAS. Połączoną administracją będzie kierować szef KAS, którym został wiceminister finansów, szef Służby Celnej Marian Banaś



Obecna struktura i jej słabości

Dotychczasowa struktura terenowa to trzy niezależne od siebie piony:

  • administracja podatkowa (16 izb skarbowych oraz 400 urzędów skarbowych),
  • Służba Celna (16 izb celnych, 45 urzędów celnych wraz ze 143 oddziałami celnymi),
  • kontrola skarbowa (16 urzędów kontroli skarbowej (UKS), 8 zamiejscowych ośrodków UKS).

Powoduje to rozproszenie i powielanie niektórych zadań, związanych z poborem podatków i ceł – co utrudnia lub uniemożliwia spójne i skuteczne wykonywanie tych zadań oraz generuje większe koszty. Wskazywały to m.in. raporty Banku Światowego. Ponadto obecnie funkcjonują przepisy prawa, które w odmienny sposób regulują kwestie kontroli, przeprowadzanych przez organy podatkowe, kontroli skarbowej oraz celne.

Obecne struktury funkcjonują w tym kształcie w Polsce, z pewnymi modyfikacjami, od ponad trzydziestu lat. Dlatego należy je dostosować do aktualnych realiów globalnej gospodarki i oczekiwań klientów.

Reforma pozwoli na optymalne wykorzystanie dostępnej kadry oraz zasobów organizacyjnych i finansowych.

Szef KAS przypomniał, że reforma była już planowana w latach 2005-2007, ale wynik wyborów spowodował jej zarzucenie. „Od tego czasu luka podatkowa wzrosła z 40 do 80 mld, a należności egzekucyjne z 9 do 60 mld zł" – wskazał Marian Banaś. „Chociaż KAS jeszcze nie działa, już udało nam się ograniczyć lukę VAT-owską. Walczymy też z nielegalnym handlem paliwem, a nasze działania powodują, że wzrost obrotów odnotowują legalni dystrybutorzy" – dodał wiceminister Banaś.

Struktura i zadania Krajowej Administracji Skarbowej

Dzięki KAS zmniejszy się liczba kontroli podatników. „Będziemy chodzić na kontrole tylko tam, gdzie to będzie konieczne na podstawie przeprowadzonej analizy ryzyka. Chcemy chronić legalny biznes i udzielać mu wszelkiej pomocy, także przez zwalczanie przestępczości gospodarczej" – mówił szef KAS. Koncentracja zadań, w tym silna analityka i nowoczesne narzędzia informatyczne, ułatwi przepływ informacji w ramach KAS. Przyspieszy to proces wydawania decyzji w służbach podatkowych i reagowania na działania przestępców.

Nową, skonsolidowaną KAS będą tworzyć m.in. następujące jednostki organizacyjne:

  1. izby administracji skarbowej (16)
  2. urzędy skarbowe(400)
  3. urzędy celno-skarbowe(16, wraz z delegaturami – 45 i oddziałami celnymi - 143).

Dyrektor izby administracji skarbowej będzie nadzorować zadania wykonywane przez naczelników urzędów skarbowych i naczelnika urzędu celno-skarbowego.

Naczelnicy urzędów skarbowych przejmą kompetencje obecnie funkcjonujących naczelników urzędów skarbowych i naczelników urzędów celnych, związane m.in. z poborem podatków, należności celnych, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych (oraz innych należności na podstawie odrębnych przepisów czy też egzekucji administracyjnej należności pieniężnych). Zapewnią też obsługę i wsparcie podatników.

Z kolei zadania naczelnika nowo powstałego urzędu celno-skarbowego to m.in. kontrola celno-skarbowa, ustalanie i określanie podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych (oraz innych należności na podstawie odrębnych przepisów) czy obejmowanie towarów procedurami celnymi.

Obsługa podatników nadal w urzędach skarbowych

W ramach KAS bezpośrednia obsługa podatników nadal będzie odbywać się w urzędach skarbowych, które pozostaną w dotychczasowej lokalizacji. „Chodzi o to, aby podatnicy w jak najmniejszym stopniu odczuli zmiany. Dlatego obsługa obrotu towarowego nadal będzie się odbywać w urzędach celnych, bez zmian pozostaną też rachunki bankowe urzędów czy numery telefonów do infolinii podatkowej" – mówił dyrektor Departamentu Reformy Administracji Skarbowej Jerzy Grygierzec.

Dyrektor izby administracji skarbowej będzie organem odwoławczym w sprawach, które należą w pierwszej instancji do naczelników urzędów skarbowych lub naczelnika urzędu celno-skarbowego.

Wyjątek będą stanowiły decyzje podatkowe wydawane przez naczelnika urzędu celno-skarbowego w następstwie stwierdzenia nieprawidłowości w przestrzeganiu przepisów prawa podatkowego, w ramach przeprowadzonej kontroli celno-skarbowej. W tym przypadku organem odwoławczym będzie ten sam naczelnik urzędu celno-skarbowego. Natomiast naczelnik urzędu celno-skarbowego przejmie zadania dyrektora urzędu kontroli skarbowej i dyrektora izby celnej. Będzie odpowiedzialny m.in. za kontrolę celno-skarbową, audyt czy prowadzenie walki z przestępczością ekonomiczną.

KAS a Konstytucja Biznesu

Wszystkie urzędy będą respektować zasady, które przewiduje Konstytucja Biznesu podczas rozpatrywania spraw z udziałem przedsiębiorców, m.in.:

  • co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone,
  • domniemanie uczciwości przedsiębiorcy,
  • udzielanie informacji i przyjazna interpretacja przepisów,
  • proporcjonalność (urząd nie może nakładać na przedsiębiorcę nieuzasadnionych obciążeń, np. nie będzie mógł żądać dokumentów, którymi już dysponuje),
  • uczciwa konkurencja (walka z patologiami gospodarczymi),
  • szybkość działania.


Najważniejsze zadania KAS
Skonsolidowana Krajowa Administracja Skarbowa to większy nacisk m.in. na:

  • obsługę dużych podatników
    W centrali KAS powstanie Departament Obsługi Klientów oraz Kluczowych Podmiotów. Będzie wytyczał kierunek w standardach obsługi klientów oraz dbał o zachowanie profesjonalnej obsługi klientów kluczowych i dużych podatników.
     
  • jednolitą informację podatkową i celną 
    Powstanie ogólnopolska Krajowa Informacja Skarbowa, która zapewni jednolite indywidualne interpretacje przepisów prawa podatkowego oraz informację podatkową i celną, dostępną przez telefon 801 055 055 lub 22 330 03 30.
  • zapobieganie przestępczości (m.in. wyłudzeniom VAT)
    Nowe piony na poziomie centrali KAS oraz w jednostkach terenowych. Piony kontroli i zwalczania przestępczości ekonomicznej będą odpowiadać za likwidację istniejącej szarej strefy i minimalizację wykroczeń i nieprawidłowości.
bip

Informacje o publikacji dokumentu

 
Data utworzenia: 12.01.2017 Data publikacji: 12.01.2017 14:49 Data ostatniej modyfikacji: 13.01.2017 10:15
Autor: MF Osoba publikująca: Arnold Rzepecki Osoba modyfikująca: Arnold Rzepecki
Rejestr zmian